Fa dues setmanes vaig tenir l'oportunitat de
participar en un glosat al Centre Penitenciari de Menorca. Realitzar una
activitat així vol fer sol·licituds, permisos i temps… Però, una volta resolta
la burocràcia, la il·lusió és fa més intensa tant com s’atraca el dia fixat.
Així mateix, entrar dins un món desconegut també aporta certs dubtes i fa estar
en trasquiló. És una d’aquelles situacions que desperten emocions
contradictòries. Alegria, joia, entusiasme, però també desconcert, preocupació,
inseguretat. Per entrar al recinte, les mesures de seguretat són extremades. Hi
ha detectors de metalls d’aquells que xiulen si dus qualque cosa; te fan llevar
el cinturó i sabates (bé, com que dúiem avarques no va fer falta); no pots
entrar mòbils, càmeres, bolis... soments no deixen entrar amb les claus
del cotxe. A la guiterra també la fan passar per un escànner (com aquells de
l’aeroport). Bé, que no pots dur res, ni un cap de llamp (o un
llamp de foc).
Quan els llamps són ben damunt, és ben cert que
moltes persones ens sentim indefenses i acubades, però no sé si és més pel
llamp (que impressiona més de nits) o per l’estabor que pot fer el tro.
De totes maneres, davant aquest fenomen natural i el seu poder destructiu,
tradicionalment la gent recorre a procurar-se la protecció de la divinitat i
dels seus intermediaris. Hi ha diferents invocacions que se poden fer contra el
llamp. A Menorca, existia la senzilla fórmula de dir “Credo!” després de
cada llamp. Aquesta interjecció piadosa, per extensió, encara s’usa avui dia
per les persones de més edat quan se sent dir una cosa molt poc creïble o molt
extraordinària (a vegades es completava l'exclamació dient: “Credo, i no
llampetja!”). Contra els llamps també existeixen oracions en les quals
s’invoca a qualque sant o santa. En aquest cas, santa Bàrbara és la més
coneguda:
Santa Bàrbara va pel camp
tota vestida de blanc;
santa Bàrbara i santa Elena
i santa Maria Magdalena,
guardau-nos de trons i llamps.
La versió de l’oració que he sentit recitar
més vegades substitueix el tercer i quart versos per un de simple “oh, Maria
Magdalena”.
Els ferreriencs tenim una altra defensa
contra els llamps. L’objecte màgic és una espelma encesa, però no una
qualsevol, ha de ser una candela de Sant Bartomeu. L’antiga creença
supersticiosa els atribueix el poder contra els llamps (que no solen ser
estranys pels voltants del dia del sant). No sé si avui dia encara es practica
aquesta tècnica… Però com que moltes candeles fan un ciri gros, tot és
possible.
Dins la sala del Centre Penitenciari fa
bastant de calor i mentre col·locam les cadires pels assistents veig entrar en
Bep. Ve cap a mi com un llamp i ens feim una bona abraçada. Al cap d’uns
moments entra un ranxet de gent i sense més preàmbuls començam a glosar.
La veritat és que durant un glosat es poden tirar llamps i pestes (es
pot maleir o emprar paraules de gran irritació) contra el contrincant, però en
acabar sempre ens donam la mà. I, potser, també hi ha qualque glosador que no
respon o no fa les coses tan deveres com els altres voldrien; en aquest cas,
sempre té una excusa per justificar-se: jo no som un llamp!
A Menorca, un temps, hi havia el que
s’anomenava llamp boiet, que seria aquell que resplendeix i veim
d’enfora però que no captam la renou del tro. No vol dir que ja no existeixin
aquests tipus de llamps, però a hores d’ara poca gent deu saber el seu
significat i encara manco deu empram aquest nom. Boiet, sense el llamp
davant, vol dir mancat d’enteniment o entremaliat.
- Joan, Joanet,
què tens a s’orella?
- Un mal ton bohet
(sic)
que es metge se’n
reia.
Segurament en Francesc d’Albranca (que és qui
va recopilar aquesta cançoneta) va escriure bohet perquè s’avé més amb
la manera com es pronuncia a l’illa (buet). També és curiós que a
Menorca el llamp es pronunciï llam (cosa que no passa amb camp, per
exemple) i que alguns derivats se formin sense la p: llamet, llamot… Emperò
deim llampetjar i llampant. Així ho pronuncia en Bep en una glosa:
Ho diré clar i llampant
amb aquesta poesia,
es mestre més temps voldria
santsimateix no en té tant,
jo tenc més categoria:
un càrrec tan important
que tenc vacances cada dia.
Clar i llampant és una expressió
que s’empra per indicar que una cosa es fa o es diu amb tota claredat. Que una
cosa sigui llampant vol dir que és clara i lluent com si fos nova. També
pot indicar que un objecte és viu de color i que fins i tot pot fer mal en ets
ulls pel color pujat o variat. Record que s’àvia un dia va dir a un germà meu:
“què són aquests calçons de trons i llamps?”.
Vaig trobar molt entranyable aquest “santsimateix”
perquè és ben cert que moltes vegades es llegir fa perdre s’escriure.
L’ortografia ens mostra que la forma més emprada i correcta és tanmateix
(aglutinació de tant i mateix), però no ens és gens estranya la forma tant
si mateix, que pot provenir d’afegir el tant a l’expressió si
mateix! (o ell si mateix!). La influència religiosa devia posat el sant
per enmig i ja tenim el sant si mateix!
Després d’una altra abraçada, sortim del
Centre pel mateix camí d’entrada, però a la inversa. Mentre es tanquen les
portes rera nostre, el cor se m’estreny: “noltros sortim i tornam a casa, ells
queden…”. Una idea mala d’encobeir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada